Stel zelf een vraag

993. Waar kan ik foliumzuursupplement bekomen?

Datum 7/06/2001
Leeftijd43 jaar
VraagAlcohol en weinig foliumzuur verhoogt risico op borstkanker. Postmenopausale vrouwen die dagelijks meer dan een half glas alcohol drinken én te weinig foliumzuur nemen, lopen een verhoogd risico op borstkanker, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Vrouwen die niet drinken en veel foliumzuur innemen, hebben tot 60% minder kans op borstkanker.
Van alcohol was al bekend dat het, enerzijds, het risico op borstkanker licht verhoogt, en, anderzijds, de opname van foliumzuur (en andere vitamines uit de B-groep) afremt. Foliumzuur zou een belangrijke rol spelen in het herstellen van beschadigingen aan het genetisch materiaal die tot kanker kunnen leiden.
Het onderzoek bestudeerde de medische gegevens van meer dan 34000 postmenopauzale vrouwen gedurende 12 jaar. In die periode ontwikkelden 1600 vrouwen borstkanker. Vrouwen met de hoogste alcoholconsumptie maar met een hoge foliumopname, hadden ongeveer hetzelfde borstkankerrisico als vrouwen die niet dronken en met lage foliuminname. Volgens de onderzoekers moeten vrouwen die alcohol drinken overwegen om wekelijks een foliumzuursupplement te nemen om de mogelijke risico's van alcohol op kanker te vermijden.
Foliumzuur - een vitamine uit de B-groep - komt van nature in tal van voedingsproducten voor, zoals groenten, zuivelproducten, fruit, vlees, brood en ontbijtgranen. Bij de bereiding gaat evenwel tot 95% van het foliumzuur verloren. Eerder onderzoek in Nederland heeft uitgewezen dat de gemiddelde voeding ongeveer 2,5 mg foliumzuur per dag bevat, maar een kwart van de bevolking zou minder dan 1 mg foliumzuur opnemen.
Bron: Epidemiology 2001;11, verschenen op gezondheid.be : 4 juni 2001

Mijn vraag is : onder welke vorm kan ik supplementair foliumzuur innemen? Zit dit in bepaalde vitaminepreparaten? Ik drink ongeveer 1 à 2 glazen wijn of bier per dag en heb één jaar geleden borstkanker gehad.


Antwoord van Prof. Dr. Luc Vakaet, kliniekhoofd Radiotherapie, UZ en RU, Gent.
Antwoord datum10/06/2001
AntwoordIk kon de bewuste studie waarvan melding wordt gemaakt niet onmiddellijk terugvinden. Andere gegevens verzameld door een groep onderzoekers en die betrekking hebben op 88000 vrouwen konden de stelling in 1999 reeds aantonen (verschenen in de JAMA).
De inname van foliumzuur in de groep bij wie het risico op borstkanker was verhoogd was echter slechts 0.25 milligram. Dat is dus nog eens vier keer lager dan de laagste grens in het Nederlandse onderzoek.

Mijn conclusie is dat deze hogere risico's op borstkanker moeten gezocht worden in een zeer speciale en vooral kleine subgroep van vrouwen met heel bijzondere voedingsgewoontes. Volgens mij zeggen deze resultaten niets over het nut van inname van foliumzuur ter preventie van borstkanker en evenmin over het nut van een extra foliumzuurinname na de diagnose van borstkanker.

Homepage Borstkanker Informatiepagina's

 

Deze informatie heeft niet als doel medisch advies te verlenen.
Alle medische beslissingen moeten worden genomen in overleg met uw arts.