| Bron |
|
Belgische Federatie tegen Kanker
Metro
|
| Datum |
30 november 2001 |
| Taal |
Nederlands |
| Samenvatting |
Uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in het International Journal of Cancer is gebleken dat het drinken van melk zou kunnen helpen bij de preventie van borstkanker. Vrouwen die meer dan 3 glazen melk per dag drinken, zouden 2 maal minder risico lopen op het ontwikkelen van borstkanker, vergeleken met vrouwen die helemaal geen melk drinken. De soort melk die gedronken wordt, zou van geen belang zijn.
Dit besluit is het resultaat van een studie van de universiteit van Oslo in Noorwegen, waarvoor 48 800 vrouwen gedurende 6 jaar werden gevolgd. |
| Link |
Geen volledige tekst beschikbaar. |
| Commentaar |
Belgische Federatie tegen Kanker, kankerinstelling, 04/08/2001
In het verleden werden reeds verschillende epidemiologische studies gevoerd om de relatie tussen melk en borstkanker in kaart te brengen. Tot hiertoe konden enkele studies een toename van het risico op borstkanker aantonen bij verhoogde melkinname. Andere studies konden geen verband vinden en een paar studies toonden inderdaad een daling van het risico. Misschien kan deze grootschalige studie een betere kijk bieden op de nog onduidelijke relatie, hoewel bijkomend onderzoek essentieel blijft, alvorens een eindbesluit kan geformuleerd worden.
Melk en melkproducten, vooral de volle versies, zijn vaak rijk aan vet, wat een verklaring zou kunnen bieden voor een toename van het risico. Een vetrijke voeding verhoogt immers vermoedelijk de kans op borstkanker.
Anderzijds zijn melk en melkproducten rijk aan calcium en geconjugeerd linolzuur (een vetzuur) wat bescherming zou bieden tegen door chemische stoffen geïnduceerde borsttumoren bij dieren.
|
|