| Bron |
|
Knack
Belgische Federatie tegen Kanker
|
| Datum |
12 januari 2000 |
| Taal |
Nederlands |
| Samenvatting |
De vermindering van het drinken van tafelbier bij de maaltijd en de vervanging ervan door frisdranken zou mede het stijgend aantal gevallen van borstkanker de laatste jaren kunnen verklaren. Zo luidt het in een artikel van de hand van Prof. J. Janssens van het Limburgs Universitair Centrum in het wetenschappelijk blad New Scientist. Janssens onderzocht de stijging van het insulinegehalte in het bloed van tieners na het drinken van frisdrank of tafelbier. Insuline wordt vrijgegeven in het bloed als reactie op een verhoogde suikerspiegel, om zo deze weer te verlagen. Na het drinken van tafelbier was de productie van insuline beduidend lager dan na de consumptie van frisdrank.
Een overmatige afscheiding van insuline zou bij jonge meisjes aanleiding kunnen geven tot afwijkingen in de borstcellen en zo tot borstkanker. Bij jongens zou een verhoogde kans op prostaat- en teelbalkanker een gevolg kunnen zijn.
|
| Link |
Geen volledige tekst.
|
| Commentaar |
Belgische Federatie tegen Kanker, kankerinstelling, 16/02/2000
Insuline speelt een rol bij de ontwikkeling van de borst. Het beïnvloedt de activiteit van ondermeer groeihormonen. Op basis van dit mechanisme werd reeds enkele jaren geleden gesteld dat insuline betrokken zou kunnen zijn bij het ontstaan van borstkanker.
Burning (1992), Yam (1992) en Kazer (1995) onderzochten deze hypothese. Hogere insulineniveaus werden inderdaad geassocieerd met een toename van het risico op borstkanker (Luceri et al, 1996b). Het afremmen van de insuline- afscheiding of van de activiteit hiervan liet bovendien een daling van het aantal gevallen van tumoren van de borstklier noteren bij experimenten met proefdieren. (Yam, 1992).
Tot hiertoe zijn er echter onvoldoende bewijzen om hierover uitsluitsel te geven. Meer onderzoek, zoals dat van Prof. Janssens, is dan ook essentieel. Mocht deze stelling in de toekomst bevestigd worden, zou dit betekenen dat tafelbier een betere keuze is dan frisdrank, aangezien het de bloedsuiker minder de hoogte in duwt en dus ook minder insuline nodig is om deze terug te normaliseren. Aan die aanbeveling moet dan wel een onderzoek gekoppeld worden naar het effect van de alcohol in het tafelbier, indien jongeren dit dagelijks zouden gaan consumeren.
|
|