Broccoli: ook tegen prostaatkanker

Bron   Journal National Cancer Institute (USA)
Artsenkrant
Belgische Federatie tegen Kanker
Datum 7 februari 2000
Taal Nederlands
Samenvatting Cohen en medewerkers hebben de mogelijke invloed bestudeerd van de consumptie van groenten en fruit en het risico op prostaatkanker bij mannen boven de 65 jaar. Meer dan 600 mannen beantwoordden een uitgebreide vragenlijst over hun voedingsgewoonten gedurende drie tot vijf jaar die de studie voorafgingen. Er werd geen verband gevonden tussen de consumptie van fruit en het voorkomen van prostaatkanker, maar wel bleek dat het regelmatig eten (minstens drie keer per week) van groenten die behoren tot de kruisbloemigen (onder andere koolsoorten en broccoli) het risico op prostaatkanker significant vermindert.
Link Geen volledige tekst.
Commentaar Belgische Federatie tegen Kanker, kankerinstelling, 07/02/2000
Van broccoli is al langer geweten dat het preventief werkt tegen kanker van de dikke darm. Nu blijkt uit dit onderzoek dat het ook een gunstig effect heeft tegen prostaatkanker. Reden te meer dus om die groente regelmatig in het menu in te schakelen.