| Bron |
|
Belgische Federatie tegen Kanker
|
| Datum |
15 januari 2005 |
| Taal |
Nederlands |
| Samenvatting |
Onderzoekers van de Northwestern University van Chicago hebben laboratoriumonderzoek verricht naar nakomelingen van borstkankercellen.
De proeven toonden aan dat oliezuur (in grote hoeveelheden aanwezig in olijfolie) het expressieniveau van de genen die een rol spelen bij bepaalde borstkankers, gevoelig inperken. Deze onderzoeken lijken te bevestigen dat het zogenaamde mediterrane dieet een beschermend effect zou hebben tegen bepaalde kankers.
|
| Links |
http://www.cancer.be
|
| Commentaar |
Belgische Federatie tegen Kanker, kankerinstelling, 15/01/2005 |
| |
Het team van dr. Javier Menendez, hoofdauteur van het bovenvermelde onderzoek, toonde aan dat oliezuur de activiteit van het Her-2/neu (ook wel erb B2 genoemd) gevoelig vermindert. Dat gen speelt een rol bij bepaalde vormen van borstkanker. Bij 20 % van de borstkankergevallen doet zich een verhoogd Her-2/neu gehalte voor. Dat is vooral zo bij de bijzonder agressieve vormen van de ziekte.
Bovendien zou oliezuur toelaten om de doeltreffendheid te vergroten van de behandeling met monoclonale antilichamen (trastuzumab of Herceptin), die worden gebruikt bij dit soort borstkanker.
Als deze resultaten bevestiging krijgen, zou dat erop kunnen wijzen dat het mediterrane dieet niet alleen een beschermende invloed heeft tegen bepaalde hart- en vaatziekten, maar ook tegen bepaalde vormen van kanker.
Er zullen echter aanvullende onderzoeken nodig zijn, want andere proeven op proefdieren leverden niet dergelijke bemoedigende resultaten op. Onderzoekers verklaren dit verschil door het gebruik van een mengeling van mono-onverzadigde vetzuren en niet door het oliezuur alleen.
|
|