Verhoogt regelmatig alcoholgebruik borstkankerrisico?

Bron   Belgische Federatie tegen Kanker
De Morgen, Het Belang van Limburg
Datum 13 november 2002
Taal Nederlands
Samenvatting Een dagelijks glas alcohol zou de kans op borstkanker bij de vrouw met 7 tot 8 procent verhogen. Ieder extra glas alcohol doet het risico vermoedelijk navenant toenemen: zo zou het drinken van 4 alcoholconsumpties per dag een toename van het risico met 28 tot 32% geven. Deze resultaten werden eerder deze maand bekendgemaakt in de British Journal of Cancer. Het betreft een internationaal onderzoek, waaraan onder meer epidemiologen van de universiteit van Wageningen in Nederland deelnamen. De gegevens van niet minder dan 58.000 borstkankerpatiënten werden vergeleken met die van meer dan 95.000 vrouwen zonder borstkanker.
Zo’n 4% van alle borstkankergevallen zou te wijten zijn aan alcohol. Belangrijke factoren voor een verhoogd risico zijn onder meer de eerste menstruatie op vroege leeftijd, het kinderloos blijven en laattijdige menopauze.
Links Geen link beschikbaar.

Commentaar Belgische Federatie tegen Kanker, kankerinstelling, 2/12/2002
Eerdere onderzoeken toonden reeds een verhoogd risico op borstkanker bij een toename van de alcoholconsumptie. Het leek er toen ook al op dat het risico toeneemt met toenemende alcoholinname per dag en dat het soort alcohol dat gedronken wordt bovendien niet van belang zou zijn. Studies wijzen in de richting van een mechanisme waarbij alcohol een invloed zou hebben op de leverstofwisseling van de geslachtshormonen, meer bepaald de oestrogenen. Dit lijkt aannemelijk, aangezien het verhoogde risico op borstkanker bij overmatig alcoholgebruik vooral wordt vastgesteld vóór de menopauze.
Waar bij mensen duidelijk een relatief hoge alcoholconsumptie voorafgaat aan het ontstaan van leverkanker en kanker van het bovenste deel van het spijsverteringsstelsel, werd in vorige onderzoeken eveneens vastgesteld dat een kleine hoeveelheid al borstkanker zou kunnen induceren. Meerdere onderzoeken tonen echter dat dit vooral het geval zou zijn bij vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker (borstkanker in de familie, geen kinderen, eerste kind na dertig, eerste maandstonden voor de leeftijd van twaalf, menopauze na vijfenvijftig, ouder dan vijftig).
Of ook andere vrouwen of alle vrouwen reeds een verhoogd risico op borstkanker vertonen bij het nuttigen van slechts één alcoholconsumptie per dag, verdient zeker bijkomend onderzoek.